Rio och Pelé

Torsdag = Ledig från skolan (de flesta torsdagar i varje fall). Jag hade lite svårt att somna i natt så det var skönt att kunna sova ut. Imorse när jag åt frukost kollade jag också på en dokumentär om Pelé – världens bästa fotbollsspelare. Jag visste ”the basic stuff” som att han var väldigt bra och att han är från Brasilien. Men det var kul att se dokumentären och lära sig lite mer. Pelé eller Edson Arantes do Nascimento som han egentligen heter var verkligen grym!  Jag kommer inte ihåg hur många mål han totalt gjorde under sin karriär men det var många och på den tiden var fotbollen hårdare eftersom gula och röda kort inte fanns, så Pelé blev fälld och liknande ganska ofta. Men om han skulle spelat idag sa de i dokumentären att så många mål han gjorde totalt då skulle motsvara ca 3000 mål nu.

 

 

I dokumentären snackade de en del om den stora arenan i Rio de Janeiro, Maracana. Det fick mig komma ihåg när jag och min familj var i Rio och besökte bl.a. den stora arenan. Det var i januari 2004 och jag var typ 12. När vi besökte Maracana kommer jag ihåg att det var en man utanför med den brasilianska landslagströjan med Pelé skrivet på ryggen och han höll på att trixa med en boll och var väldigt duktig. Så jag kopplar Pelé med Rio. Vi var också i omklädningsrummen och det kändes coolt att vara där.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja men gud litet sår bara ju man kan ju inte va HUR mesig som helst.. jo hudcancer är nog garanterat mer läskigt

2010-02-18 @ 13:42:54
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Erika

Härliga bilder =)

2010-02-18 @ 14:02:58
URL: http://ikaaan.blogg.se/
Postat av: Sidney The Singer

Pelé e gryym:)



Men wow vad häftigt att du har vart i Rio, härliga bilder!!

2010-02-18 @ 15:03:32
URL: http://sidneey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0