UNICODE

Uppsala atm - vinterland.
Jag atm - pluggar. Om ni vill veta lite om vad jag lär mig kan jag ge ett exempel, en liten beskrivning av vad UNICODe är för något:För att kunna representera text digitalt måste man tillskriva tecken i alfabetet värden som går att lagra digitalt. En teckenuppsättning som använts sedan 1970-talet är ASCII. Det finns dock vissa problem med ASCII och för att lösa dessa har man utarbetat en ny teckenstandard som heter UNICODE. UNICODE använder fler bitar till teckenuppsättningen  än ASCII och har plats för alla tecken som finns i världen, dvs. det är kompatibelt med alla språk. Tecken som finns inom olika språk som är lika kommer få samma kodvärde (oavsett betydelsen). Jag tycker det är helt okej intressant men projektarbetet var roligare! Här har ni en länk till vårt projektarbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0